Aldrig har så många Linköpingsbor sökt sig till Stadsmissionen för att få hjälp som under det senaste året. Ofta handlar det om akut fattigdom, våld i hemmet, hemlöshet, psykisk ohälsa och ensamhet. Fler än 6 100 barn lever i ekonomisk utsatthet i Linköping och drygt 120 personer lever i akut hemlöshet. Nu ber Stadsmissionen invånarna om hjälp genom en kampanj där hjärtskärande och oftast dolda livssituationer visas upp på husväggar i innerstaden.
“Vi lever i samma stad men i helt olika verkligheter. Linköping är på ytan en välmående stad men skrapar du lite på ytan förfäras du över hur många som lever i fattigdom, våld eller hemlöshet. Det är okänt för många Linköpingsbor. Med kampanjen vill vi berätta, beröra och öppna ögonen på människor. Vi hoppas många fler vill hjälpa till, när de nu får veta hur verkligheten ser ut för många i vår stad”, säger Sanna Detlefsen, direktor på Linköpings Stadsmission.
Genom att projicera dolda verkligheter i stadsrummet får Linköpingsborna möta fyra vanligt förekommande livssituationer i samhället, som många inte har en aning om. De scener som visas upp är barn och vuxna som står i kö för att få mat, kvinnor som utsätts för våld i sitt hem, barn drabbade av ofrivillig ensamhet och en hemlös person med sina enda ägodelar under armen.
2020 – ett år utöver det vanliga
2020 har varit ett intensivt år för Stadsmissionen i Linköping. Bland annat har nästan 24 000 måltider delades ut, 600 julklappar skänktes till fattiga familjer och hundratals stödsamtal har genomförts.
“Behovet av ekonomiska medel och hjälp på plats av volontärer är stort, och akut. Man kan hjälpa till på det sätt som passar en själv bäst. Swisha ett bidrag från tv-soffan, regga sig som månadsgivare och per automatik ge lite varje månad, eller vara med och hjälpa till på plats exempelvis genom våra second hand-butiker, caféer eller utlämningsställen av mat“, berättar Sanna Detlefsen.
För att ge bidrag:
Swish: 900 87 80
Gåvobankgiro: 900–8780
Kontaktuppgifter
Stadsmissionens nyhetsbrev
Välj de områden du är intresserad av.